ילדים מצריים במצריים העתיקה שיחקו במשחקים דומים לאלה שילדים משחקים היום. הם שיחקו גם עם צעצועים כמו בובות, חיילי צעצוע, חיות עץ, כדור, גולות, צמרות מסתובבים ועצמות המפרק (אשר נזרקו כמו קוביות) בחומרים שהיו נפוצים אז כגון בד, חימר ועץ.

 ביוון העתיקה כאשר הבנים לא היו בבית הספר ובנות לא עבדו הם שיחקו משחקי כדור עם שלפוחיות של חזיר מנופח. . הם גם שיחקו עם עצמות האצבעות הילדים גם שיחקו עם צעצועים כמו צמרות, בובות, מודל סוסים עם גלגלים, חישוקים וסוסי נדנדה.

ילדים רומיים שיחקו עם בובות עץ או חימר וחישוקים. הם גם שיחקו משחקי כדור ומשחקי לוח. הם גם שיחקו. עם עצמות של בעלי חיים או גלעינים של פירות כגון מישמש ואפרסק.

. הצעצועים השתנו במשך השנים במאה ה -16 הילדים עדיין שיחקו בבובות עץ. (הם נקראו תינוקות ברתולומאוס כי הם נמכרו ביריד סנט ברתולומאוס בלונדון). הם שיחקו גם בספל ובכדור (כדור עץ עם ספל עץ על קצה הידית. היית צריך להניף את הידית ולנסות לתפוס את הכדור בספל.

בית הבובות הראשון. נעשה בגרמניה ב-1558 בעיר נירנברג והיה בעצם הדגם המוקטן הראשון של בית עשוי עץ. ששימש לבובות ולאביזרים הנלווים למשחק עמם כגון: כסאות ושולחנות קטנים לבובות.

עד לפני כ 200 שנה היה מבחר קטן מאד של צעצועים ואלה היו יקרים ולא ברי השגה למרבית הילדים והפעוטות. יתר על כן לילדים לא היה זמן רב לשחק. רק מיעוט מהילדים  הלכו לפעוטון, גן או  לבית הספר. סגנון החיים היה מאד בסיסי ושונה מהיום. כך שרוב הילדים היו צפויים לעזור להוריהם לעשות עבודות פשוטות סביב הבית או בשדות, לעזור במשק הבית ואפילו החלו ללמוד את המקצוע הראשי של האב המפרנס או את עבודת עקרת הבית אצל הבנות.

המהפכה התעשייתית אפשרה צעצועים להיות ביצור המוני או סדרתי מה שהוזיל עלויות באופן משמעותי והפך את הצעצועים לזולים יותר ונגישים יותר לילדים ולהוריהם.

ג'ון ספלסברי עיצב  והכין את הפאזל הראשון ב-1767. הוא התכוון ללמד גיאוגרפיה על ידי חיתוך מפות לחתיכות, מהר מאד מצא חן הדבר ויצרנים החלו לייצר פאזלים לבידור והנאה.

במאה ה -19 בנות מהמעמד הבינוני שיחקו עם עץ או בובות חרסינה. היו להם גם בתי בובות מעץ, מטבחים קטנים מעץ למשחק וחבלי קפיצה ודילוג. בנים שיחקו עם צעצועים כמו גולות וחיילי צעצוע מעץ או מבדיל כמו גם רכבות צעצוע המונעות ע"י מנגנון קפיץ מורכב או בלון אוויר דחוס. הם גם שיחקו עם סירות צעצוע.  סוסי נדנדה וצעצועים ממונעים במנגנון קפיץ למתיחה.

 ילדים עניים, נאלצו "ליצר " את הצעצועים שלהם בעצמם מחומרים זמינים כגון קרשים, בולי עץ או סמרטוטים.

בעולם הנוצרי, בימי ראשון ילדים משחקים לעתים קרובות עם צעצועים עם נושאים דתיים כגון תיבת נוח מעץ עם שלל חיות עץ.

 

עם  הקידמה צעצועים חדשים רבים הומצאו במאה ה -20. פלסטלינה הומצא בתחילת המאה ה 20 על ידי ויליאם הארבאט. כך גם רכבות משחק וצעצוע ואפילו בובת דובי רכה יצאה לראשונה לשוק הצעצועים בתחילת המאה ה 20  .

באמצע המאה העשרים, במהלך מלחמת העולם השנייה הפכו רוב מפעלי הצעצועים לייצור ציוד וכלי מלחמה.

אז גם הומצא מפלסטיק שהינו תוצר לוואי של תעשיות הנפט ואשר פתח אפיקים חדשים לתחום הצעצועים לרבות מורכבות ומחיר שווה לכל נפש ביצור המוני ובסדרות גדולות. ב שנות ה-50 לגו הפך צעצוע פופולרי. ראש מר תפוח אדמה. הומצא בשנת 1952 . הסקייטבורד נמכר לראשונה ב-1958 בובות ברבי הומצאו ב-1959 ואיש הפעולה הלך למכירה, בבריטניה בשנת 1966. בשנות ה-70 המוקדמות ובטלנים. היו צעצועים פופולריים בסוף המאה ה -20 הפכו משחקי מחשב לפופולריים ביותר.

היום בעידן כה מודרני ומתוחכם אנו עדים לתשוקה אצל ההורים לחפש לילד\ה שלהם דווקא צעצועים חמים ופשוטים, בעיקר מעץ, על מנת שיגדלו ויתפתחו באופן טבעי ובריא, ממש כמו פעם, לחזק אצלם את הדמיון, הסקרנות והיצירתיות על מנת שיוכלו להתמודד ביתר קלות ולהצליח בעולם הטכנולוגי המורכב והמאתגר של ימינו אלה.

זו היא בעצם תמצית הגישה האנתרופוסופית שהופכת נפוצה יותר ויותר במקומותינו – תנו לילד לפתח ולחזק את כישוריו הבסיסיים על מנת שיצליח מאד לאחר מכן בעולם טכנולוגי ומורכב כפי שהוא היום.

 

gal garel